Mina sidor
Mina sidor är vår e-tjänst på webben, där du på ett enkelt sätt kan sköta dina a-kasseärenden var du vill och när du vill.
Mina sidor är anpassade för dator, surfplatta och telefon. Allt du behöver för att logga in är en e-legitimation/BankID/Mobilt BankID. Det skaffar du hos din bank eller Telia.
Viktigt information till dig som använder en Apple-produkt
Vi har problem med inloggning och signering från iPhone och iPad på Mina sidor. Det gäller enheter som har iOS12 eller lägre som operativ system. För att kunna använda Mina sidor behöver du uppdatera din enhet till Apples nyare operativsystem iOS13 och framåt. Om du inte kan uppdatera din enhet till iOS13 eller högre, får du använda dig av dator eller kontakta oss så vi kan skicka kassakort med brev.
Du som ska signerar tidrapporter med en Apple produkt exempelvis iPhone eller iPad med senaste uppdateringen av operativsystemet IOS får upp felmeddelandet Cookie failure när du ska signera tidrapporter i webbläsaren Safari.
För att komma förbi detta problem kan du;
- Gå till Inställningar -> Safari -> Integritet och säkerhet och avmarkera valet "Spåra inte mellan webbplatser" eller
- Gå in under inställningar och tillåt cookies från den aktuella webbplatsen (Mina sidor).
- Du kan också prova byta till en annan webbläsare som exempelvis Chrome, Edge eller Firefox.
Det finns en begränsing till cirka 5 signeringar per inloggning på Apple-enheter. Stöter du på problem kan du prova logga in igen eller prova via en annan enhet.
Om Mina sidor
På Mina sidor sköter du hela ditt ärende direkt på webben. Där fyller du i och skickar dina tidrapporter, där laddar du upp dokument och intyg och där skickar du meddelanden direkt till din handläggare och få svar på din personliga sida. På Mina sidor ser du vilka intyg vi fått från dig, du ser information om ditt ärende och dina utbetalningar.
Utbetalning varje vecka - om du vill
På Mina sidor fyller du i din tidrapport för en vecka i taget. Du som har fått ersättning beviljad från oss kan fylla i och skicka in din tidrapport på måndagen och ha pengarna på kontot redan på torsdag samma vecka. Du bestämmer själv hur ofta du vill skicka dina tidrapporter - varje vecka, varannan eller en gång i månaden.
Beslut och brev direkt till Mina sidor
Vi skickar dina brev och beslut till Mina sidor om du inte angett något annat. Under Min Profil kan du ange om du vill få ett e-postmeddelande, ett sms eller både och när du har ett oläst beslut, brev eller meddelande i Mina sidor.
Du behöver senaste versionen av Adobe Reader
Du behöver ha senaste versionen av Adobe Reader installerad för att kunna läsa PDF:er på Mina sidor.
Klicka på rubrikerna nedan för att läsa mer om Mina sidor
-
För att logga in i Mina sidor på dator behöver du e-legtimation/BankID. Det skaffar du hos din bank eller hos Telia.
Vad är e-legitimation?
E-legitimation är ett samlingsnamn för en elektronisk motsvarighet till en vanlig legitimation. Du kan använda din e-legitimation för att sköta dina bankärenden, göra flyttanmälan, deklarera, anmäla vård av sjukt barn och mycket mer.
Vissa banker kallar e-legitimationen för BankID, men den fungerar på samma sätt. Ett Mobilt BankID är en e-legitimation som du laddar ner direkt till din telefon/surfplatta.
Vad är ett Mobilt BankID?
Om du vill kunna sköta dina a-kasseärenden från din telefon eller surfplatta behöver du ett Mobilt BankID.
Om du har ett Mobilt BankID och loggar in i Mina sidor från din dator behöver du starta den BankID-app som du har laddat ner till din telefon eller surfplatta och knappa in din personliga kod. När du gjort det blir du automatiskt insläppt till Mina sidor på datorn.
Vem kan få e-legitimation/BankID/Mobilt BankID?
- Bara du med ett svenskt personnummer.
- Du måste vara minst 16 år. Olika banker har dock olika regler för ålderskrav. Hör efter med din bank.
- Du måste vara folkbokförd i Sverige.
Hur skaffar jag e-legitimation/BankID/Mobilt BankID?
Du som är internetkund hos en bank laddar ner e-legitimationen genom att logga in på bankens webbplats och följa de instruktioner som du får där. För dig som inte är internetbankkund finns möjligheten att skaffa din e-legitimation hos exempelvis Telia eller Nordea.
Jag kan inte logga in med min e-legitimation/mitt BankID/mitt Mobila BankID
Det är din bank eller Telia som hjälper dig med support kring din e-legitimation.
Via länkarna nedan kan du testa din e-legitimation och även installera/uppdatera den säkerhetsprogramvara som behövs.
Har du äldre operativsystem?
Operativsystem som bland annat Windows XP, Mac OS 10.6 eller Linux får inte några nya säkerhetsuppdateringar och stöds därmed inte längre av BankID säkerhetsprogram. Därför behöver du uppdatera till ett nyare operativsystem eller gå över till Mobilt BankID.
Bankernas och Telias vanligaste frågor och svar om BankID
På bankernas och Telias gemensamma webbplats e-legitimation.se finns en sammanställning av de vanligaste frågorna och svaren gällande BankID och Mobilt BankID. Klicka på länken nedan för att läsa mer.
-
För att kunna läsa allt på Mina sidor behöver din dator vara inställd för att tillåta pop-up-fönster. Så här ställer du in din dator rätt:
Webbläsare Så här gör du Safari Öppna menyn och tryck på inställningar, klicka på fliken säkerhet och inaktivera "Blockera pop-up-fönster" under rubriken Webbinnehåll. Internet Explorer Öppna verktyg och tryck på internetalternativ, därefter på fliken Säkerhet. Bocka ur rutan "Aktivera blockering av pop-upfönster". Firefox Öppna verktyg och klicka på Inställningar, därfter på fliken Innehåll. Välj "Blockera pop-upfönster" ("Block pop-up windows) under Session. Google Chrome Öppna inställningar och tryck på Visa avancerade inställningar. Under fliken Innehållsinställningar väljer du "Tillåt alla webbplatser att visa pop-upfönster". -
För att kunna logga in i Mina sidor behöver du godkänna kakor. Det gör du på inloggningssidan genom att bocka i "jag förstår" i rutan som dyker upp.
Vad är en kaka?
En kaka är en textfil som lagras i datorn hos den som besöker en webbplats. Det finns två slags kakor:En typ av kaka sparas under en längre tid i användarens dator.
En annan typ av kaka, så kallad sessionskaka, som lagras tillfälligt under tiden som användaren besöker en webbplats. En sessionskaka lagras inte under någon längre tid i datorn, utan försvinner när webbläsarprogrammet (browsern) avslutas.
Mina sidor använder enbart sessionskakor.Vad sessionskakor på Mina sidor används till
Vid besök på Mina sidor skickas sessionskakan mellan användarens dator och Mina sidors webbserver för att bland annat underlätta navigering. Kakan försvinner efter avslutat besök. Mina sidor sparar ingen personlig information via kakor och informationen om besökaren kan inte spåras.Ställ in din dator för att acceptera kakor
Inställning av kakor görs i webbläsaren. Inställningen kan göras så att kakor bara tillåts från en specifik plats (exempelvis Mina sidor).Så här gär du om du vill ställa in cookies från
Internet Explorer
- Klicka på Verktyg och välj Internetalternativ.
- Klicka på fliken Sekretess
- Klicka på Platser
- Skriv en webbadress till Mina sidor i rutan Webbplatsens adress och klicka sedan på Tillåt
- Avsluta genom att klicka på OK.
Google Chrome
Som standardinställning accepteras cookies. För att hantera cookies, se nedanstående länk;
https://support.google.com/chrome/answer/95647?hl=sv(Mozilla) Firefox
Som standardinställning accepteras cookies. Inställningar kan justeras och kontrolleras genom att:- Klicka på Verktyg
- Välj fliken Sekretess
- Välj från listboxen "Firefox kommer att:" valet Använda anpassade inställningar för historiken
- Markera rutan för Tillåt att webbplatser lagrar kakor för att tillåta kakor/cookies, Där går även att ange att cookies endast ska tillåtas för specifik webbplats, exempelvis Mina sidor.
Safari
- Välj Inställningar
- Välj Safari
- Välj Blockera cookies
- Välj Tillåt från aktuell webbplats (eller Tillåt alltid)
-
För att Mina sidor ska fungera bra måste din webbläsare vara inställd så att den tillåter att Javascript körs.
Alla webbläsare har Javascript aktiverat som standard när man installerar dem. Använd följande inställningar om Javascript skulle behöva aktiveras på din webbläsare:
Klicka här för Internet Explorer
För Safari:
- Öppna Safari-menyn och klicka på Inställningar
- Klicka på fliken Säkerhet
- Klicka på Aktivera Javascript
-
Webbläsare uppdateras kontinuerligt och det gör därmed också kraven för vilka webbläsare som är kompatibla med Mina sidor.
Nedan listar vi de webbläsare som vi genom test vet ska fungera väl med Mina sidor Andra versioner och webbläsare kan fungera, men de som är listade nedan är de som rekommenderas.
Mina sidor är testat och fungerar med följande webbläsare Chrome Edge
FirefoxSafari Om du har Google Chrome
Chrome har en en säkerhetsfunktion som varnar när du vill öppna ett annat program från webbläsaren. Detta är normalt, men för att du ska kunna använda BankID behöver du välja Starta program.
Vi rekommenderar även att du bockar för rutan Kom ihåg mitt val för alla länkar av samma typ.
Behöver du en annan webbläsare?
Ladda ner Firefox, Chrome och Safari här
-
För att Mina sidor ska fungera optimalt på din bildskärm rekommenderas 1024x768 som minsta skärmupplösning.
Lägre upplösningar kan få följden att informationen inte får plats på skärmen och således blir förskjuten i höjd- och sidled.
-
Vår ambition och förhoppning är att alla våra medlemmar ska sköta sina a-kasseärenden via Mina sidor. Om du inte kan eller vill göra det kan du självklart få papperskassakort hemskickade till dig.
Vi skickar dock inte ut några papperskassakort automatiskt. Vill du ha dem för att redovisa din arbetslöshet måste du själv kontakta oss och meddela att du vill ha dem. Vi skickar dem omgående med post.
-
Rensa från temporära filer när du sitter vid en offentlig dator eftersom Mina sidor visar personlig information.
Det är information som PDF-dokument, betalningsspecifikationer och intyg som visas i Mina sidor. Webbläsaren kan spara en kopia på detta i sin temporära mapp. Vi rekommenderar därför att du alltid rensar webbläsarens temporära mapp när du har avslutat din session på en offentlig dator.